Du har nu läst krönikan "Varför ljuger man?". Vi ska jobba vidare med krönikor.
Mål:
- Veta vad som kännetecknar en krönika.
- Skriva en egen krönika.
- Skrivprocessen - vi samarbetar och lär av varandra.
Vad är egentligen en krönika?
En krönika är en personlig tolkning av en händelse. Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. Den ska även vara argumenterande.
Var hittar man krönikor?
1. Gå till http://www.ungkonsument.se/Kronikor/Celeste-Varfor-tar-man-skolan-for-givet/
Vi högläser Celestes krönika.
Vi funderar på: Vilket är temat för krönikan? Vilket är Celestes budskap? På vilket sätt är krönikan personlig? Vilka argument lyfts fram?
2. Diskutera med din bänkgranne några minuter något som du har varit med om den senaste veckan, något som kanske kändes konstigt. Hjälp varandra på detta sätt att hitta ett tema för en krönika. Det ska alltså utgå från något du har en personlig upplevelse av, en händelse som du reagerat på, gärna från vardagen, men som ändå är generell, som fler kan känna igen.
Skriv en lista/tankekarta med ämnen/teman som ni kommer på.
3. Sammanfattning av ämnen i helklass.
4. Skriv en egen krönika!
![]() |
Nädå, det är bara att sätta igång! |
Nu är det dags att börja planera för att skriva en egen krönika, men för att kunna göra det behöver du veta mer om hur en krönika är uppbyggd: Inledning, argumentation och avslutning.
Inledning
Skriv ett inledande stycke som leder in läsaren på ämnet. Det är inte nödvändigt att du presenterar händelsen redan i inledningen, men på något sätt ska du få läsaren att förstå vilket ämne du kommer att ta upp i krönikan.
Din inledning kan börja med att ta upp ämnet.
Din inledning kan berätta om en händelse som fick dig att tänka till.
Din inledning kan vara ett citat.
Din inledning kan vara ett utdrag ur en bok.
Din inledning kan vara en del av en dikt.
Din inledning kan vara något provocerande.
Din inledning kan vara något beskrivande.
Argumentation - för och mot
Beskriv händelsen och vad den fick dig att tänka och känna. Ta sedan dessa tankar till ett mer generellt plan. Förklara varför du reagerat på händelsen och vad du tycker, och glöm inte att argumentera för din sak. Du ska vara tydlig och övertygad i dina argument, men tänk också på att det kommer finnas motargument. Hitta motargumenten och bemöt dem. Varför är dessa felaktiga?
Avslutning
Exempel på saker som ger en bra avslutning:
- Anknyter till inledningen.
- Bra språkligt formulerat och gärna med finess (t.ex. ett ordspråk, en liknelse etc.)
- Framför budskapet en sista gång.
5. Ni kommer att läsa varandras krönikor i mindre grupper. Mer om hur det ska gå till kommer. (se Kamratbedömning
6. Bedömning
En betygsmatris för momentet finns på http://skolbanken.unikum.net/unikum/skolbanken/matris/1968094950 Vi kommer att gå igenom den tillsammans senare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar