söndag 11 oktober 2015

Analysera en krönika

Att skriva krönika är en vanlig uppgift på det nationella provet och nu ska vi analysera några krönikor.

Vi läser:
Konsten att ta det lugnt
Jag har slutat försvara "rasist-Skåne"
Jag är vuxen - och mörkrädd

Diskutera i grupper om fyra: En av er sammanfattar skriftligt gruppens tankar.

Är detta en krönika?
Är den aktuell?
Underhållande?
Argumenterande?

Rubriken
Lockar den till läsning?

Inledningen
Hur inleds krönikan?
Hur reagerar du på den?
Väcker inledningen intresse att läsa vidare?

Händelsen, det personliga
Vad har krönikören reagerat på?
Varför har hen berörts av den?
Uttrycker krönikören sina känslor?

Argument och åsikter
Vilket är krönikörens budskap/åsikt?
Diskuteras ämnet i ett större sammanhang?
Finns det argument och motargument? Vilka?
Blandas fakta med åsikter och argument?

Avslutning
Knyter avslutningen an till inledningen?
Ifrågasätter krönikören något?
Uppmanar krönikören läsaren något?
Upprepar krönikören budskapet?
(Ge exempel på hur krönikan också kunnat avslutas!)

Språket
Är det personligt? Hur?
Innehåller krönikan citat, referat, liknelser, upprepning, rim eller andra knep?
Är tonen underhållande?
Någon knorr som lockar till skratt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar